Adéla Zelenda Kupcová
Prague, Czech Republic

Putuji za učením na divoko! Cestuji na divoko: nezávisle, nízkonákladově, punkově! A víc, než všechna "must see" z průvodců mě zajímají lidé a to, co se od nich mohu naučit. Láká mě zejména život v tradičních kmenových společnostech a to, jak se učí a rozvíjí jejich děti - divožáci!

sledujte na facebooku
Newsletter
Učení na divoko přímo do Vašeho emailu!
Instagram Feed
1
blog divožáci divožáci světa edunomád putuje

Učím malé Indonésany a zjišťuji, jak extrémně autoritativní škola deformuje mysl

By on 11.8.2016

Na ostrově Sulawesi jsem se vetřela do rodiny učitele angličtiny. Učitele, který již dávno opustil práci ve škole, protože pochopil, že prostředí definované poslušností a představou, že všechny děti musí umět ve stejnou chvíli totéž, mu nevyhovuje. A nevyhovuje ani tomu, aby se děti něco naučily. To je na zdejší poměry překvapivě pokrokový způsob myšlení! Tak si zřídil vlastní školu po škole. A já mu pomáhám s výukou.

To mi dává možnost aspoň trochu proniknout do myslí žáků a pochopit, co s jejich myšlením dělá zdejší škola. Škola, která připomíná pruskou kadetku. Vyžaduje absolutní poslušnost, děti dělají stále to samé, otázky se nepokládají a občas padne nějaká ta rána proutkem.

Madi, učitel a můj hostitel tento systém ve své škole nabourává, ale kvůli nedostatku informačních zdrojů pořádně neví jak. A protože je sám produktem autoritářské školy, tak některé ideály svobody v učení jsou mimo jeho chápání. A pak jsem tu já. A nabourávám to ještě víc. A je to sakra těžké.

Snažím se organizovat výuku po vzoru E-U-R (více si můžete přečíst v našem časopise Perpetuum od Scio ZDE). Zkouším používat techniky kritického myšlení, předávat iniciativu žákům… A těžké je to i proto, že moje indonéština je jen o chlup lepší než jejich angličtina (přestože se ji někteří z mých studentů ve škole učí už osmým rokem). Naštěstí mi vždy Madi a Lili (Madiho bývalý student, nyní lektor v zácviku) pomohou s překladem.

Ale světe div se, i když jim v tandemu vyložíme zadání, děti odpoví způsobem naučeným ve škole. Chcete příklad nějakého slovesa nebo gramatického jevu ve větě o jejich reálném životě. Řeknou vám definici jevu. Větu dohromady nedají. Zdejší studenti mají z paměti našrocené snad všechny poučky (kdyby neměli, tak ve škole dostanou proutkem). Ale neumí je použít. Zůstávám trpělivá, opakuji, a sama jdu příkladem a to, co chci po nich v angličtině, předvádím v indonéštině. Je to pro ně sranda, vidí, že ani já nejsem dokonalá a pomalu se přestávají bát. Nakonec se někdo vždy osmělí a zkusí odpovědět jinak, než jak je zvyklý ze školy. Ale má přitom v očích strach…

Včera se mi ale podařila velká věc. První studentka mi položila otázku! To je zde věc nevídaná, protože otázka je v místních školách brána jako známka neznalosti, která zaslouží posměch nebo trest. Já se jim snažím ukázat, že otázka je známkou zvědavosti, tedy nejlepší cestou k učení. A snažím se to učit i učitele Madiho 🙂

Zdejší děti, i když některé po chvíli adaptace a zbavení se strachu bystré, jsou strašně deformované tím, co po nich chce škola. Pouze poslušnost a dril. Žádné kritické myšlení, žádná kreativita, žádné učení se po svém. A tento přístup si odnáší do běžného života, jejich myšlení je rigidní a jede v zajetých kolejích.

Jestli nic jiného, tahle zkušenost s extrémně na výkon (tupý výkon, ne excelenci!) a poslušnost zaměřenými školami a jejich produkty – žáky, mě utvrdila v tom, co jsem si myslela dříve. Způsob učení a poznávání formuje myšlení. Svobodné a kreativní učení, podpora zvídavosti a hledání vlastních vzdělávacích cest, vedou ke svobodné a kreativní mysli, motivované a ochotné stále se učit. Opak ke strachu, rigiditě, opatrnosti a zdánlivé hlouposti (i když děcka ví, bojí se to říct a tak radši jen čučí).

 

***

Jsem moc ráda, že ve své práci mohu být součástí týmu, který zřizuje školy stojící na opačné strany barikády oproti školám – kasárnám. Více o našich ScioŠkolách se můžete dočíst TADY.

logo_scioskola

A o kurzech ScioCamp, na kterých pomáháme dětem objevit způsob, jak se učit aktivně a s otevřenou myslí, případně jak si osvojit triky pro učení jazyků, se můžete více dozvědět ZDE.

scio

TAGS
RELATED POSTS